
Al vanaf 2001 (ja echt je leest het goed) ben ik bezig met
VVE. Leidsters en leerkrachten samen in één groep, wij waren de eerste lichting
van Almere. Ik was direct enthousiast over VVE, ik vond verdieping voor het
mooiste werkt ter wereld, leidster op een peuterspeelzaal.
En zoals ik een groot voorstander voor VVE was/ben, waren er ook grote
tegenstanders van VVE. Al bijna 20 jaar staan ze tegenover elkaar. Zo jammer
dat er geen overleg mogelijk is, want ik denk dat we van elkaar kunnen leren.
VVE ? Ja/ nee. Ontwikkelingsgericht/Opbrengstgericht?
Ja/nee
Wat mij betreft kan dit prima, je eerste opbrengst is al in de periode dat een
kind komt wennen. Dan is je eerste opbrengst toch al: “ik ga er voor zorgen dat
jij je hier op je gemak gaat voelen, dat we je leren kennen”. Als VVE-locatie hebben we daar over nagedacht
hoe we dat gaan doen, wij vinden de inbreng van je ouders erg belangrijk, want
die kennen jouw vanaf dag één dat je geboren werd. Wat ons betreft blijven wij
als PM-er en jullie als ouders met elkaar in gesprek, en gaan we zoveel
mogelijk samenwerken.
Opbrengstgericht en/of ontwikkelingsgericht. Heel veel pm ‘ers weten het allang. Spel is de motor. Je haalt geen kind uit spel om een activiteit te doen. Kom op Jantje, ik zal jou in dit kwartiertje de kleuren wel eens leren… leg al die mooie auto’s maar aan de kant. Want ik heb een activiteit voor jou bedacht. Nou echt zo gaat het dus allang niet meer. Misschien in een historisch verleden. Dus voor de eeuwwisseling is het misschien wel eens zo gegaan. Maar nu toch allang niet meer. Kom op zeg. Dat weet toch elke pm-er!!
VVE werkt met opbrengsten, ik vind dat mooi. Want in mijn
ogen is dat werken met een plan, weten dat elk kind uniek is. Weten dat er
verschillende leerstijlen/voorkeuren zijn. Het ene kind leert door eerst te
kijken (snapkijken) een ander keert leert door te doen/en nog een keer/ en nog
een keer. Waar het vooral de eerste jaren om draait, is dat je je als kind competent voelt, dat je dus vaak
dezelfde puzzel wil maken, want die kan je al en dat geeft je een competent
gevoel.
Als PM-er observeer je en de pm-er biedt pas een nieuwe uitdaging aan als een
kind daar aan toe is.
Ik zoek naar Verbinding want uiteindelijk willen
we als professionals voor het jonge kind allemaal hetzelfde.
Februari 2019