VVE

Al vanaf 2001 (ja echt je leest het goed) ben ik bezig met VVE. Leidsters en leerkrachten samen in één groep, wij waren de eerste lichting van Almere. Ik was direct enthousiast over VVE, ik vond verdieping voor het mooiste werkt ter wereld, leidster op een peuterspeelzaal.
En zoals ik een groot voorstander voor VVE was/ben, waren er ook grote tegenstanders van VVE. Al bijna 20 jaar staan ze tegenover elkaar. Zo jammer dat er geen overleg mogelijk is, want ik denk dat we van elkaar kunnen leren.

VVE ? Ja/ nee.  Ontwikkelingsgericht/Opbrengstgericht? Ja/nee
Wat mij betreft kan dit prima, je eerste opbrengst is al in de periode dat een kind komt wennen. Dan is je eerste opbrengst toch al: “ik ga er voor zorgen dat jij je hier op je gemak gaat voelen, dat we je leren kennen”.  Als VVE-locatie hebben we daar over nagedacht hoe we dat gaan doen, wij vinden de inbreng van je ouders erg belangrijk, want die kennen jouw vanaf dag één dat je geboren werd. Wat ons betreft blijven wij als PM-er en jullie als ouders met elkaar in gesprek, en gaan we zoveel mogelijk samenwerken.

Opbrengstgericht en/of ontwikkelingsgericht. Heel veel pm ‘ers weten het allang. Spel is de motor. Je haalt geen kind uit spel om een activiteit te doen. Kom op Jantje, ik zal jou in dit kwartiertje de kleuren wel eens leren… leg al die mooie auto’s  maar aan de kant. Want ik heb een activiteit voor jou bedacht.  Nou echt zo gaat het dus allang niet meer. Misschien in een historisch verleden. Dus voor de eeuwwisseling is het misschien wel eens zo gegaan. Maar nu toch allang niet meer. Kom op zeg. Dat weet toch elke pm-er!!

VVE werkt met opbrengsten, ik vind dat mooi. Want in mijn ogen is dat werken met een plan, weten dat elk kind uniek is. Weten dat er verschillende leerstijlen/voorkeuren zijn. Het ene kind leert door eerst te kijken (snapkijken) een ander keert leert door te doen/en nog een keer/ en nog een keer. Waar het vooral de eerste jaren om draait, is dat je je als kind competent voelt, dat je dus vaak dezelfde puzzel wil maken, want die kan je al en dat geeft je een competent gevoel. 
Als PM-er observeer je en de pm-er biedt pas een nieuwe uitdaging aan als een kind daar aan toe is.

Ik zoek naar Verbinding want uiteindelijk willen we als professionals voor het jonge kind allemaal  hetzelfde.                                                                                                                                                            
                                                                                                                                                       Februari 2019

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.